عدد تقویم دانلود انتخابات شوراهای اسلامی

عدد: تقویم دانلود انتخابات شوراهای اسلامی تقویم انتخابات انتخابات96 انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دانلود فیلم

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری «خر پول ها» دمار از سرنوشت سینما درآورده اند

تهیه کننده نقش مهمی در صنعت سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون دارد. به عنوان یک تهیه کننده کار مهم شما با بخش عملی و تجاری پروژه در ارتباط است و مسئول تهیه و تدارک

«خر پول ها» دمار از سرنوشت سینما درآورده اند

«خر پول ها» دمار از سرنوشت سینما درآورده اند

عبارات مهم : سینما

تهیه کننده نقش مهمی در صنعت سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون دارد. به عنوان یک تهیه کننده کار مهم شما با بخش عملی و تجاری پروژه در ارتباط است و مسئول تهیه و تدارک ابزار و شرایط مورد نیاز کارگردان و بازیگران هستید و کارگردان و بازیگران به جنبه های خلاقانه و هنری کار می پردازند.

«خر پول ها» دمار از سرنوشت سینما درآورده اند

در سینما تهیه کننده مسئول تامین مالی پروژه بوده، ولی در تلویزیون معمولا برنامه ها به صورت سفارشی ساخته می شوند و تامین مالی از وظایف مهم تهیه کننده نیست. شما به عنوان تهیه کننده باید فرآیند تولید را از ابتدا تا انتها مدیریت کرده و همه منابع مورد نیاز را سازماندهی کنید. نقش تهیه کننده عمدتاً مالی و تشکیلاتی هست. او نخستین و بااهمیت ترین کسی است که وارد تناوب تولید فیلم می شود و همچنین آخرین کسی است که از این تناوب خارج می شود. او از نخستین مراحل برنامه ریزی تا تمامی مراحل تولید، پخش و تبلیغات حضور دارد و آن را سرپرستی می کند.

سینما در حال حاضر تنها در قالب خواسته های بازیگران صورت و سرمایه گذار تعریف می شود و تهیه کنندگان بزرگ خود را خواسته یا ناخواسته بازنشسته کرده اند. بین فیلم ها و هزینه هایشان در گذشته تناسب وجود داشت، ولی گویا مدتی است چیزی سر جای خود نیست. هنگامی که یک بازیگر سال گذشته مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان جهت بازی در یک نقش می خواست و امسال ۴۰۰ میلیون تومان می خواهد، تهیه کننده قطعا به مسئله برمی خورد.

تهیه کننده نقش مهمی در صنعت سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون دارد. به عنوان یک تهیه کننده کار مهم شما با بخش عملی و تجاری پروژه در ارتباط است و مسئول تهیه و تدارک

باندبازی در تناوب اکران سینما یکی دیگر از پرسشها امروز سینمای کشور هست، آیا که داریم فیلم های خوبی که بازیگران و محتوای خوبی دارند، ولی هنگامی که به مرحله اکران می رسند با مسئله مواجه شده است و یا اصلاً اکران نمی شوند. بسیاری از تهیه کنندگانی که با وجود سابقه زیاد در ساخت فیلم ریسک نمی کنند، جهت این است که سرمایه ارزش به آنها باز نمی گردد، ولی از طرفی سرمایه گذارانی که می خواهند پولشویی کنند و رانت دارند حتماً به دنبال ساخت فیلم کمدی می روند و در فیلم خود از بازیگران صورت با دستمزد های اوج اعم از ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان استفاده می کنند تا حضور این صورت ها و مباحث طنز سطحی برایشان بازگشت مالی داشته باشد. در چنین وضعیتی که بازیگران با تعیین قیمت اوج و سلیقه ای سرمایه گذاران عیار پیدا می کنند، تهیه کننده ای که پول ندارد باید در منزل بنشیند و تماشاگر باشد.

هجوم بی رویه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که بدون حق کپی رایت مرتب و به کرات فیلم های سینمایی را پخش می کنند، ساختن و پخش کردن برنامه هایی که گاه با سلیقه مخاطب ایرانی همخوانی بیشتری دارد و مهمتر از همه عدم توجه مسئولان نسبت به این هجوم فرهنگی و پاسخگو نبودن آنها، سینمای کشور را به قهقرا برده هست. از طرف دیگر تولید فیلمهایی با محتوای تکراری، قصه های یک شکل و کسالت بار و امثال اینها باعث شده است تا سینمای کشور عزیزمان ایران با یک ریزش مخاطب جدی مواجه شود. متأسفانه این روزها اغلب آثار تولید شده است در سینمای کشور تکراری هستند؛ به نحوی که اگر مخاطب یک فیلم را در ژانر اجتماعی ببیند می تواند پیشاپیش به این نتیجه برسد که فیلم دیگر نیز با همین سبک و سیاق ساخته شده است هست. باید فکری شود تا سینما مجدداً جذابیت پیدا کند، آیا که در غیر این صورت دیگر مردم به سالن های سینما نخواهند رفت و بزودی دیگر اثری از سینمای پر افتخار کشور نخواهد بود.

***

هارون یشایایی:

«خر پول ها» دمار از سرنوشت سینما درآورده اند

انحصار پخش خیلی به سینما لطمه وارد کرده است

هارون یشایایی تهیه کننده سینما، انحصار در پخش و تولید را باعث لطمه دیدن سینمای کشور عزیزمان ایران می داند.

تهیه کننده فیلم «هامون» راجع به اینکه مافیای سینما چقدر در انزوا و بیکاری یک سری از تهیه کنندگان تاثیرگذار بوده هست، به بانی فیلم گفت: در اینباره اگر از خودم بخواهم بگویم که به لحاظ سنی دیگر بازنشسته هستم. در هر حال نباید فراموش کرد که امروز شرایط کار متفاوت و قوانین کار و بازی عوض شده است هست. نیروهایی وارد عرضه تولید شده است اند که توانایی و امکانات ارزش زیاد از ماست. مافیای سینما به تازگی مد شده، ولی انحصار مسئله پخش به سینما و به طور کلی به تولید لطمه زده و بهتر است اسم آنرا مافیا نگذاریم. به هر حال انحصار نظام پخش سینمایی به خیلی از ارکان سینما لطمه زده است.

تهیه کننده نقش مهمی در صنعت سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون دارد. به عنوان یک تهیه کننده کار مهم شما با بخش عملی و تجاری پروژه در ارتباط است و مسئول تهیه و تدارک

تهیه کننده فیلم «ناخدا خورشید» راجع به اینکه آیا یک سری تهیه کنندگان بدون کار شده است اند یا بشدت کم کارند، افزود: شرایط ایجاد شده است از ناحیه انحصار پخش خیلی به سینما لطمه وارد کرده است و بی شک تهیه کنندگی نیز از این آسیب مصون نمانده هست. نمی خواهم عوض کردن کلیات شرایط و قواعد کار را به کل نفی کنم و آنرا عاملی منفی بدانم،چه بسا شاید جهت بعضی بهتر هم شده است باشد. با این حال همین تغییرات شرایطی ایجاد کرده که خیلی ها ترجیح بدهندبا وجود تجربه اوج و پیشکسوتی کنار بکشند.

تهیه کننده فیلم «کیمیا» در پاسخ به اینکه آیا قبول یک سری مسئولیت های اجرایی در سینما باعث شده است تا در حوزه تهیه کنندگی فعالیت نداشته باشد، متذکر شد:نه چندا نبه آن مرتبط نبوده، ضمن اینکه الان سن ام بالاست و دیگر امکان قبول مسئولیت های اجرایی را هم ندارم.

تهیه کننده فیلم «هنرپیشه» در آخر به این پرسش که مسئولان چه شرایطی می توانند در این زمینه ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: واقعاً نمی دانم. در هر حال تعدادی از نیروهای تازه وارد عرصه تهیه کنندگی شده است اند و همین موجب شده است تا بعضی از آن نیروهای قبلی دیگر امکان کار را نداشته باشند.

«خر پول ها» دمار از سرنوشت سینما درآورده اند

***

حسن هدایت:

مریضی و فساد در سینما ریشه دوانده است

حسن هدایت اعتقاد دارد: متأسفانه جهت بعضی ها فیلمسازی کسب و کار شده است و کیفیت کار برایشان مهم نیست. آمده اند فقط پولی بگیرند و در کنارش کاری هم تولید کنند.

تهیه کننده و کارگردان «گرداب» راجع به اینکه چه شرایطی در سینمای کشور عزیزمان ایران بوجود آمده که یک سری از تهیه کنندگان دیگر فعالیت ندارند، به بانی فیلم گفت: کدام فیلمساز یا تهیه کننده ای را پیدا می کنید که دوست نداشته باشد فیلم تولید کند؟! اگر انجام نمی شود قاعدتاً برمی گردد به مشکلاتی از نظر اقتصادی است و دوم به مسئله رانت های مالی و رانت های مربوط به نهادها و ارگان های دولتی برمی گردد. ارگان دولتی بودجه های سنگین دارد و فقط با آدم های خاصی کار می کند. در تلویزیون هم فقط به آدم های خاصی کار می دهند. این استفاده از رانت متأسفانه خیلی سرمایه های معنوی و مادی سینما را تخریب می کند. ضمنا با نگاهی به جریان پخش فیلم ها، صاحبان سینما و شماری از تهیه کنندگان می توان گفت این رانت بشدت در بدنه سینما نفوذ کرده هست. از سویی الان سینمای ما بازیگر محور شده است و بودجه های کلانی آن هم فقط جهت چند بازیگر مخصوص خرج می شود.

او ادام هداد: متاسفانه هزینه ها و دستمزدها آنقدر سرسام آور شده است که هنگامی که می خواهید کار جدیدی را شروع کنید، می بینید سرمایه گذار دلش می خواهد فقط سوژه های خاص و مشخصی را تولید کند که حتی الامکان ضریب فروش ارزش اوج باشد و سرمایه اش با سود خوبی بازگردد. به همین علت هنگامی که فیلم های روی پرده را نگاه می کنید، سوژه جدیدی در آنها نمی بینید و انگار همه فیلم ها تکراری شده است اند. حالا یکی از نظر اقتصادی موفق تر، یکی ناموفق و یکی هم ضرر می کند. البته در جامعه ای که تقریباً همه چیز آن گرفتار بیماری و رکود شده، نباید هم توقع داشته باشید که جریان سالمی در امور فیلمسازی وجود داشته باشد و طبعا اینجا هم مریضی و فساد ریشه دوانده.

کارگردان «ناسپاس» در ادامه افزود: در مسئله مربوط به دستمزدهای کلان بازیگران، یکی از شرکای جرمی که در واقع باعث این بحران بازیگری شده است تلویزیون هست. شرکت صدا و سیما همان طور که بقیه کارهایش عجیب و غریب هست، این تفکر که باید جهت هر کارش هنرپیشه مشهور ببرد هم ده- پانزده سال است که وجود دارد و هزینه های زیادی را به پروژه ها تحمیل می کند.در حالی که هیچ جای دنیا جز موارد بشدت خاص، هیچ پروژه سریالی بازیگر معروف یا سینمایی ندارد. تلویزیون خودش باید بازیگر معروف آموزش دهد و بسازد. حال آنکه این شرکت به جای اینکه بیاید بازیگر تولید کند، تن می دهد به این فضا که فقط باید بازیگران معروف را به هر قیمتی بیاورد تا برنامه اش بیننده پیدا کند.

تئوری هزینه بر و تکراری ای که بارها ثابت شده است نادرست هست. احساس می کنم مدیریت تلویزیون در بعضی موارد و نه همه مدیران، ولی مدیریت قالب یک مدیریت سطحی هست. همه جای دنیا نخستین کاری که جهت سریال سازی ارزش می کنند، فیلمنامه نویسان بسیار نیرومند استخدام می کنند، ولی فیلمنامه های تلویزیون را نگاه کنید که هیچکدام ارزش کشش مورد نیاز را جهت تماشا ایجاد نمی کنند.

برای تولید یک کار فاخر باید اول عوامل پشت دوربین و فیلمنامه حرفه ای و فاخر داشت، نه اینکه هنرپیشه گران بخواهد کاری را فاخرش کند. البته داریم هنرپیشه های معروفی که وجدان کاری دارند و شایسته دستمزدی که می گیرند، هستند. بعضی ولی کارمندند و فقط پولی می گیرند و جلوی دوربین دیالوگی می گویند و می روند و شما هیچ حس و عمقی در بازیشان نمی بینید. گاهی وقت ها تلویزیون سرمایه زیادی می گذارد، ولی ثمره، ثمره خوبی نیست. به خاطر اینکه چنین تفکر غلطی دارد حالا کی درست می شود را نمی دانم.

این فیلمساز افزود:متأسفانه در سینما هم این هست. یکی از دوستان می گفت؛ شما فیلم ساخته اید، پخش کننده ها اول می پرسند هنرپیشه اش کی هست. اگر می دیدند محبوب و بفروش هست، برایش سرو دست می شکنند،اما اگر ببینند بازیگر صورت ندارد، پاپس می کشند؛ حالا هر چقدر هم فیلم خوش ساخت و ارزشمندی باشد. ببینید تا چه اندازه سینما از نظر یک سری پخش کنندگان با این معیارهای دم دستی ارزش مبتذل شده است هست. فکر می کنند فقط هنرپیشه مهم هست، نه داستان نه کارگردان و… . گاهی اوقات فیلم خوبی داریم باید التماس چند نفر را کنیم تا بیایند فیلم را تماشا کنند تا بعد بگویند فیلم جالب بود.

تهیه کننده و کارگردان «گراند سینما» با اشاره به اینکه سینما موقعی زنده است که تنوع در آن مشاهده شود، افزود: به علت اینکه سالهاست در سینما فعال نیستم، شاید به بعضی از ظرایف خیلی وارد نباشم و شاید قضاوت هایی نادرستی در این مورد کنم. با این حال ولی با اطمینان می گویم این جریان مریضی که وجود دارد به اقتصاد و ماهیت معنوی فیلمو سینما ضربه می زند. البته اقتصاد سینما خوشبختانه در این چند سال خیلی شکوفا شده، ولی با تکرار بعضی کمدی های سطحی ظاهرا دوباره به سمت و سوی خاصی می رود و سرمایه به طور کلی روی یک سری فیلم ها،بازیگران، تهیه کنندگان و پخش کنندگان خاص متمرکز می شود که مطمئن باشید همین انحصار، دوباره این رونق را هم به سمت رکورد سوق خواهد داد، چون آنقدر تکرار می شود تا تماشاگر خسته شود و دیگر به سمت چنین فیلمهایی نرود. سینما موقعی زنده است که در آن تنوع مشاهده کنید؛ مثل سوپرمارکتی که تنوع محصولات غذایی را در آن می بینید و به شما حق گزینش را می دهد. حالا ممکن است تمام آن محصولاتش هم خوب نباشد، ولی حداقل حق گزینش دارید و این خیلی ارزشمند است.

تهیه کننده و کارگردان «سایه روشن» در آخر اظهار داشت: ببیند توصیه ای که است اینکه در وهله اول دوستان کنار کشیده و جدا افتاده باید انگیزه خیلی نیرومند ای داشته باشند و محکم برگردند. شاید بعضی از آنان فکر کنند حوصله سر و کله زدن با پرسشها اقتصادی و غیراقتصادی پروسه تولید فیلم را نداشته باشند، ولی این با کمی اشتیاق و انگیزه حل می شود. مهم این است سوژه های مناسب و سرمایه کافی داشته باشند. مشکلی که در سینمای کشور عزیزمان ایران داریم، این است واقعاً شهدای راه کارگردانی از شهدای جنگ تحمیلی دارد زیاد می شود! یعنی آنقدر کارگردان تازه می آیند و خیلی از آنان هم با کار دوم- سوم اصلاً نمی مانند و می روند و هر سال هم تعداد بیشتری وارد این حوزه می شوند.

امسال شنیده ام وزارت ارشاد احتیاط کرده تا ۱۰ درصد پروانه ساخت به فیلم اول داده نشود که در واقع بی جهت پروانه گرفته نشود، ولی خب الان پروانه ساخت هایی که داده اند نزدیک ۵۰ درصد جهت فیلم اولی هاست. نگاه کنید هر کارگردانی با عزمی جدی می آید و طبعا دیگر نمی خواهد به عقب برگردد و فقط می خواهد کارگردان باشد. در نتیجه متقاضیان کار زیاد می شوند. خیلی از این فیلم هایی که فیلم های بشدت بازاری ای هستند، تماماً به وسیله کارگردان هایی ساخته می شوند که به طور جدی نمی توانند کاری انجام بدهند و جهت بقا تن به هر کاری می دهند. یک سری کارگردانانی که کارشان را جدی می گیرند تن به هر کاری نمی دهند و مجبورند منزل نشین شوند و ترجیح می دهند کار بد تولید نکنند. متأسفانه بعضی ها فیلمسازی برایشان کسب و کار شده است و کیفیت کار برایشان مهم نیست فقط پولی بگیرند و کاری هم تولید کنند.

***

سید محسن وزیری:

امروز فقط چند نفرند که پول های دولتی می گیرند و کار می کنند

سید محسن وزیری اعتقاد است: از موقعی که آقازاده ها پول به سینماها آورده اند، به یکباره بازیگران دستمزدهای ارزش را نجومی اوج برده اند.

تهیه کننده فیلم «آواز خوان» در پاسخ به اینکه آیا در سینمای کشور عزیزمان ایران چیزی به نام مافیای سینما دخیل است که موجب شده است تا یک سری از تهیه کنندگان دیگر فعالیت نداشته باشند یا این مسئله خودخواسته بوده هست، به بانی فیلم گفت: خیلی از تهیه کنندگان می خواهند کار تولید کنند، ولی در این وضعیتی که آقازاده ها پول به سینماها آورده اند و در یک روند پولشویی، خرج های عجیب و کلان می کنند و پول هایی نجومی به بازیگران داده اند، موجب شده است اند تا به یکباره بازیگران دستمزدهای ارزش را ببرند. به همین علت بعضی از تهیه کنندگان دیگر توانایی فیلمسازی ندارند. در واقع ورود پول های بادآورده به سینما شرایطی ایجاد کرده که دیگر نمی شود کار کرد. اگر تا چند وقت پیش هنرپیشه ای ۳۰-۳۵ تومان دستمزد می گرفت، الان ۳۰۰-۴۰۰ تومان دستمزد می گیرد. در حال حاضر چند نفرند که پول های دولتی می گیرند و کار می کنند. البته ما خوشحال می شویم پول به سینما بیاید و فیلم ساخته شود، ولی نه آنکه بی رویه به هر کسی پول بدهند. به هر حال فعلاً بازیگرانی هستند که چنین پول هایی را دریافت می کنند، وگرنه عوامل پشت صحنه عوض کردن آنچنانی در دستمزدهای ارزش نداده اند. در این شرایط اگر در یک فیلم فقط سه هنرپیشه بگذارید، نزدیک به ۷۰۰-۸۰۰ تومان باید پول بدهید. این در حالی است که همه تهیه کنندگان نمی توانند از بعد پرداخت دستمزدهای میلیاردی برآیند. ضمن اینکه از نقش باندهای مافیایی در جلویگری از فعالیت بعضی از اهالی سینما هم نباید غافل بود.

تهیه کننده فیلم «ازدواج غیابی» با اشاره به اینکه در سینمای کشور عزیزمان ایران با کمبود بازیگر نقش اول مواجه ایم، افزود: پرکاری افراد در سینما بستگی به رفاقت های ارزش دارد. یک عده هر لحظه سرکارند و عده ای دیگر با وجود اینکه پیشکسوت هم هستند، کار نمی کنند. یکی از پرسشها مهم در سینمای کشور عزیزمان ایران این است که بازیگر نداریم. در کشورهای دیگر حساب کنید چند هزارتا بازیگر نقش اول دارند، ولی در سینمای کشور عزیزمان ایران سرجمع پنج- شش بازیگر نقش اول داریم. در چنین شرایطی هم هنگامی که می خواهیم بازیگر گزینش کنیم، کار خیلی سخت می شود. من از یکی- دو ماه پیش پروانه ساخت گرفته ام، ولی هر بازیگری را می خواهم جهت فیلم ام گزینش کنم اکثراً پول های کلان از بعضی پروژه ها گرفته اند و خارج از کشور عزیزمان ایران به سر می برند. صحبت هم در این زمینه کنیم، فایده ای ندارد. غلامرضا موسوی اخیرا گفته بود که قرار است جلوی اینها را بگیرند.

ولی واقعا چه کار می توانند انجام دهند؟! خودم جهت این پروژه جدیدم با چندینه نفر صحبت کرده ام، ولی تا دو سال آینده سرکار هستند، ولی از سوی دیگر یک سری از بازیگران مدتهاست سرکار نیستند و گاه حتی مجبورند نقش های فرعی و بی اهمیتیرا بازی کنند تا مخارج زندگی ارزش را تأمین کنند. اگر موقعیتی ایجاد می شد که سینمادار امتیازاتی را در اختیار تهیه کنندگان می گذاشت که هر کسی هنرپیشه و صورت مستعد جدیدی را معرفی کند، امتیاز یا سرویس بهتری بگیرد، می توانست در مبارزه با ورود پولهای کلان نامشخص و زیاد کردن غیرمنطقی دستمزدها خیلی تأثیر می گذاشت.

تهیه کننده فیلم «بادام های تلخ» با اشاره به اینکه اگر سینماداران به تهیه کنندگان پیشکسوت جهت تولید فیلم خدماتی را ارائه دهند، متذکر شد: مدیران سینمایی باید تسهیلات و شرایطی را جهت پیشکسوتان سینما ایجاد کنند و وام هایی را به آنان بدهند. حتی اگر دولت هم کمکی نمی کند، سینمادار می تواند به پیشکسوتانی که به هر زحمت فیلمی ساخته اند ولی جهت اکرانش امکاناتی ندارند، تسهیلاتی ارائه دهد.

تهیه کننده فیلم «حادثه در کندوان» در آخر عنوان کرد: سه- چهار پروانه ساخت تازه گرفته ام، ولی به همین دلایلی که گفتم چندبار عقب افتاده؛ حالایا بازیگران جور نشده اند و یا شرایط هوا باعث شده است کارم به تعویق بیفتد.

بانی فیلم/نصیبه کریمی

واژه های کلیدی: سینما | بازیگر | سینمای | بازیگری | سینمایی | بازیگران | کارگردان | پخش کننده | کارگردانی | تهیه کننده | سرمایه گذار

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs